Skip to content

Tamura Ryuichi / 田村隆一 – Ⅳ

The House of a Man 

 

 

 

 

I may be back late

that’s what I said when I left my house

my house is made of words

in my old closet is a glacier

in my bathroom is a horizon I have yet to see

desert and time come out of my phone

bread, salt and water on the dining table

a woman lives in the water

a hyacinth is blooming out of the woman’s eyeball

the woman is also a metaphor herself

she changes the way words do

because she is as amorphous as a cat

I have no way of knowing even her name

 

I may be back late

not that I have a business meeting or a reunion

I take an ice train

walk down fluorescent colored underground paths

cross the shadow square and

get into a mollusk elevator

in the train are a violet tongue, gray lips

on the underground path are a rainbow-colored throat, green lungs

in the square are frothing language, information through the language, information through the information

adjectives: every possible empty adjective

adverbs: coarse and unsightly adverbs

nouns: boring boring nouns are in abundance but

there are no verbs whichever way I turn

all I want is verbs

I am sick and tired of a society made solely of future and past tenses

what I want is the present tense

 

when you open a door, it doesn’t mean you find a room behind it

when there is a window, you can’t say there’s an indoor space beyond it

you can’t say there’s space for people to live and die

so far

I’ve opened countless doors

have closed them and

have gotten out

to enter through another door

what marvelous new world could be behind that door?

what can you hear? from the other side of paradise

dripping water

the beating wings of a bird

a rising tide breaking against boulders at a headland

the breathing of humans and beasts

the smell of blood

 

come to think of it

I have forgotten the smell of blood

for quite a long time

where silence converges into one scream

the tip of a needle

 

a surgeon slowly approaches putting on rubber gloves

I open my eyes, and close them

something falls into the depths of my eyes

holding both arms open like wings

hair standing on end

it keeps falling in the momentary fissure of light connecting darkness to darkness

 

I stand up slowly from a table in a bar

my idea of going home is not based on political belief or religious creed

I just want to see with my own eyes

the collapse of the house of man

the deconstruction of my language

 

of course my house is not made of your words

my house is made of my words

 

 

 

 

 

 

 

人間の家

 

 

 

 

たぶん帰りは遅くなるだろう

おれはそう言って家を出た

おれの家は言葉でできている

古い戸棚には氷河が

浴室にはまだ見たこともない地平線が

電話からは砂漠と時間が

食卓の上にはパンと塩と水

水のなかには女が住んでいる

女の眼球からヒヤシンスの花が咲いている

女もまた暗喩そのものである

女は言葉が変るように変るものだ

女は猫のようにきわめて不定形だから

おれにはその名前さえ知るすべがない

 

たぶん帰りは遅くなるだろう

べつに商談やクラス会があるわけじゃない

おれは氷の電車に乗り

螢光色の地下道を歩き

影の広場を横切って軟体動物の

エレベーターに乗る

電車のなかでは菫色の舌 灰色の唇

地下道では虹色の咽喉 緑色の肺

広場では気泡状の一言語 その言語による情報 その情報による情報

形容詞 ありとあらゆる空虚な形容詞

副詞 野卑で貧弱な副詞

名詞 退屈な退屈な名詞はいくらでもあるのに

どこを見たって動詞がない

おれが欲しいのは動詞だけだ

未来形と過去形ばかりでできている社会にはうんざりしたよ

おれが欲しいのは現在形だ

 

ドアを開けたって部屋があるとはかぎらない

窓があるからといって室内があるとは言えないのだ

人間が生きたり死んだりする空間があるとは言えないのき

これまでにもおれは

おびただしいドアを開け

ドアを閉めて

おれは出ていったよ

べつのドアから入るために

ドアの向側にどんなみごとな新世界があると言うのだ

なにが聞える? あの楽園の向側から

水の滴る音

鳥の羽音

岬の岩に砕かれる潮騒

人間と獣物たちの呼吸音

血の匂い

 

そういえば

もうずいぶん長い間

おれは血の匂いを忘れていたものだ

一つの叫びに沈黙の集中するところ

針の突端

 

ゴムの手袋をはめながらゆっくりと外科医が近づいてくる

おれは眼をひらき眼をつむる

眼のなかに落ちてゆくもの

両の手を翼のようにひろげて

髪の毛を逆立て

暗黒と暗黒をつなぐつかのまの光りの空間を落下しつづけるもの

 

おれは酒場のテーブルからゆっくりと立ち上る

おれが帰ろうと思ったのもべつに政治的信念や宗教的信条によってではない

おれはただこの眼で見たいのだよ

人間の家の崩壊を

おれの言語の解体を

 

むろん おれの家はきみの言葉でできていない

おれの家はおれの言葉でできている

 <